Kliniczna psychologia w biznesie – to nowe podejście do rozumienia zachowań w sytuacji pracy. Poniżej przykład pracownika ze specyficznym podejściem do realizacji biznesowych zadań.
Człowiek, którego nie da się przekonać do zmiany swoich działań lub poglądów, może cierpieć na zaburzenia myślenia, które są określane terminem: idee nadwartościowe. Powiązane są najczęściej z osobowością. Im silnej ujawniają się w relacjach społecznych np. w biznesie, tym bardziej mogą zakłócać komunikację w zespole. Uparci budzą bowiem złość.

Idei nadwartościowych często doświadczają artyści, wynalazcy, naukowcy, działacze społeczni, niestrudzeni podróżnicy, kolekcjonerzy i politycy. Wobec takich osób często używa się kolokwialnych określeń np. „ma bzika na punkcie…”, „ma fazę na”, „ma hopla na tym punkcie” etc.
Jeżeli idee nadwartościowe nie przekraczają pewnego poziomu, zwykle są przydatne. O człowieku doświadczającym takich idei mówi się często, że potrafi zainteresować innych swoim pomysłem czy rozwiązaniem, zachęcić zespół do realizacji zadań i podtrzymać wiarę w sukces. Jednak ślepe zapatrzenie w swoje wizje i nieprzyjmowanie krytyki, zwykle prowadzi do problemów w komunikacji biznesowej. W życiu prywatnym kończy się często porażkami przy próbie budowania związków.
Jeżeli słyszysz często opinię o sobie, że za bardzo angażujesz się w projekt, że nie potrafisz wysłuchać krytycznej opinii o tym co robisz, poczytaj więcej o ideach nadwartościowych i skorzystaj z konsultacji. Ta forma zaburzeń myślenia może być sygnałem rozpoczynających się poważniejszych problemów związanych ze zdrowiem. Niekoniecznie wymagających pomocy psychologa. Diagnostyka przyczyn takiej dolegliwości powinna rozpocząć się od wizyty w gabinecie neurologa.